Week 3 Avonturen

17 november 2018 - Yallingup, Australië

Hallo weer,

Zondag is het weer tijd om in te pakken en verder te gaan. We hebben genoten van de omgeving en de camping waarop we stonden. Als alles is ingepakt nemen we nog even een lekkere douche, daarna gaan we rijden. We stoppen onderweg even bij een lookout boven de zee. We zien een kleine haai onder ons zwemmen. We willen eigenlijk nog even blijven hangen maar worden bijna van het plateau gewaaid. We rijden richting de plaats Geraldton, waar we eerder een nachtje hebben geslapen. Aangekomen zetten we de tent op en wandelen een stukje. Er wordt live muziek gespeeld en wafels verkocht, die proberen we uiteraard even. Daarna zien we een bioscoop, we besluiten dat we maar eens een avondje film gaan kijken.

Maandag rijden we richting het plaatsje Jurian Bay. We rijden via een mooie kustroute waarbij we continu langs mooie baaien komen. Hier is onze vorige reis echt begonnen, Jurian Bay voelt daarom wel speciaal voor ons. We willen graag fish en chips halen bij een tentje die we nog kennen van de vorige reis. Helaas is het tentje dicht. We besluiten daarom bij een strand tentje de lunch te eten. Na de lunch rijden we naar the pinnacles. Dit is een formatie van kalkstenen die rechtop staan in de gele woestijn, het ziet er bijzonder uit. Als laatst rijden we nog langs Yanchep national park. Hier vinden we koalas en kangoeroes in een heerlijk rustige vallei. Ondertussen hebben we contact gehad met Vera, we zijn namelijk bijna in Perth. Wederom hebben we de luxe dat we bij Bert & Vera kunnen slapen, voor onze volgende uitstap van morgen. We worden weer warm ontvangen en ons bedje staat klaar, super bedankt! We boeken die avond de trip voor morgen...

Woensdag vroeg op, we gaan naar Rottnest Island, klinkt niet heel aantrekkelijk? Rottnest is ook wel bekend als Rotto. Rotto is een eiland dat op 30 minuten varen van Perth ligt. Aangekomen op het eiland huren we fietsen, dat is hier namelijk het transport middel. Auto's mogen er niet komen, op een aantal uitzonderingen na. Op het eiland leven de quakka's, dit zijn kleine wallabies die zich graag op de foto laten zetten. Het zijn enorm schattige beestjes. We kiezen trouwens voor een stel mooie mountainbikes met 21 versnellingen. Al snel blijkt dat we de goede keuze gemaakt hebben. We fietsen iedereen er uit op het heuvelige landschap. Elke hoek brengt ons naar een nieuwe paradijselijke baai met schitterend uitzicht. We stoppen her en der om wat te eten of te drinken. We spotten de prachtige Osprey (witte zeearend). We maken prachtige close up foto's. Mich moest door wat bosjes richting de Osprey sluipen. Van een lokale gids krijgen we nog te horen dat we wel een hele mooie kans hebben gekregen! Verderop zien we een nest met 3 kleintjes erin, ook hiervan weten we schitterende foto's te maken. Moeders komt ook nog even om de hoek kijken, Bren schiet prachtige plaatjes. We fietsen in totaal 30km over het eiland. Iedere hoek brengt ons weer wat moois. We stoppen bij een uitkijkpunt om even uit te rusten. In de verte zien we walvissen uit het water springen, magisch! We verplaatsen hierna naar een baai die vol ligt met zeehonden. We klimmen over de rotsen naar ze toe. Voor onze neus liggen ze heerlijk in het water te draaien, ze houden ons wel goed in de gaten. We worden getrakteerd op een soort dans van de zeehonden. Ze lijken ook lekker naar ons te zwaaien, we genieten volop! Aan het einde van de dag kopen we nog wat lekkers en zoeken een schaduwplekje op, daar wachten we op de boot. We kletsen de tijd lekker weg over hoe mooi het om ons heen is, de foto's zijn weer fenomenaal... We slapen nog een nachtje in Perth en gaan morgen weer op pad, richting het zuiden.

Woensdag gaan we eerst naar een groot winkelcentrum. We vullen de voorraad aan en winkelen wat, eigenlijk niets bijzonders. Daarna rijden we naar het zuiden. Het landschap veranderd en we komen nu in de bossen terecht. We kiezen een slaapplek in het bos uit, op een grote open plek. Om hier te komen moeten we over wat gravel wegen door het bos scheuren. We komen hier weer kangaroes tegen, altijd leuk! We zetten ons kamp op en maken een kampvuur. We hebben een zak marshmallows mee en bakken deze lekker boven het vuur. Het is heerlijk om in de buitenlucht zo te kunnen genieten van de avond. We slapen die nacht heerlijk.

Donderdag rijden we nog wat verder naar het zuiden. We rijden wel weer langs de kust. We maken eerst een tussenstop in het plaatsje Bunbury. Hier gaan we naar de farmers market. Het is een mega supermarkt met alleen maar verse producten, maar dan ook echt vers. We genieten hier van een heerlijke lunch. Echt heerlijke broodjes eten we. Hierna willen we op een steiger dolfijnen gaan spotten, helaas is de steiger een groot bouwterrein, we rijden dus maar snel door naar de volgende plaats. We komen aan in Busselton. Ook hier zijn we eerder geweest. We maken een middag wandeling over de Busselton jetty. Deze steiger loopt vanaf het strand 1.8km het water in. Een heerlijke wandeling om lekker uit te waaien op de zee. Na de wandeling kiezen we een camping uit voor de komende dagen. We zitten in een supermooi gebied. De komende dagen is het weer nog goed, dus willen we graag even blijven. We boeken de camping en hebben een mooie plek tussen de bomen gevonden. We boeken voor de volgende dag een walvis spot tour. Dit wilden we nog graag een keer doen.

Vrijdag gaan we in de ochtend de boot op om walvissen te spotten. Het is erg mooi weer dus we hebben goede hoop. We hebben bewust gekozen voor een tour op een kleine speedboot. We hopen zo wat dichter bij de walvissen te kunnen komen. Er zijn hier wel regels, boten mogen niet naar de walvissen racen. Er moet netjes afstand gehouden worden, de walvissen mogen wel zelf naar de boot komen. We zijn de enige boot op het water. Het duurt een tijdje voor we de walvissen in zicht krijgen.. We pikken 2 volwassen walvissen op en genieten van het uitzicht. Grote ruggen en staarten komen een aantal keer boven water. We maken wat mooie foto's. De schipper verteld ons veel over de geschiedenis. In de baai waar we in varen, werden de walvissen vroeger bruut geslacht voor walvisolie. Deze olie werd gebruikt voor lampen in vuurtorens etc. Het is een triest verhaal, maar wel werkelijkheid. In de jaren 60 waren er nog nog maar circa 500 bultruggen over.... De Australische overheid greep in en er kwam een verbod op jagen. De magische wateren van Australië zorgden in de hierop volgende jaren voor een enorm herstel van de walvis populatie. Inmiddels reizen er jaarlijks 40.000 bultruggen langs de stranden waar ze ooit bruut geslacht werden. De bevolking heeft veel respect voor de dieren, dat merk je overal. Op het strand waar de slachtingen plaats vonden, staat nu een monument. Ieder jaar steigen de tellingen weer, het gaat dus erg goed hier. Het blijft vandaag bij de twee bultruggen die we hebben gezien. We zitten aan het einde van het walvis seizoen dus weten we dat er nog maar kleine aantallen langs komen. Toch weten we ook dat het beter moet kunnen. Als we van de boot stappen maken we een praatje met de schipper. Ook de schipper vond het een magere dag. Mich vraagt of het zin heeft om het de komende dagen weer te proberen. De schipper nodigd ons uit om morgen weer mee te gaan. Is de dag weer mager, dan betalen we niks. Als het spectaculair wordt, betalen we de helft van de normale prijs. De schipper laat nog maar eens zien hoe de mensen hier zijn, superlief. We gaan natuurlijk graag op dit aanbod in. Na de tocht gaan we naar een strandje waar we vorige reis een aantal nachten sliepen. Het is de ultime Australische familie baai. Wit zand, blauw kristalhelder en ondiep water, bbq's langs het strand en overal vrolijke mensen, we zwemmen wat in het heerlijke water. Na het zwemmen rijden we naar sugar loaf rock. Een schitterende rotsformatie met spectaculair uitzicht. We genieten echt volop. De avond valt en we genieten nog wat na op de camping.

Zaterdag gaan we in de ochtend naar een strandje om de hoek. Het is meer een rotsformatie die zorgt voor een beschermd bad aan de andere kant. Een natural spa, geliefd op instagram, gezien de drukte slaan wij over. We lopen nog wel wat rond en hebben mooi uitzicht op de baai. Hierna is het tijd om richting de boot te gaan. We stappen weer op en hebben het gevoel dat het vandaag goed moet komen. We varen het water op en spotten al snel een moeder bultrug met haar kleintje. Achter hen vaart een onderzoek boot. We hebben vernomen dat zij filmopnames maken in een kleine onderzee boot. Dit is voor een documentaire. We varen een paar minuten mee. Moeder een kalfje laten zich veelvuldig zien. De onderzoeks boot haakt na enige tijd af. Onze boot vaart rustig mee met de walvissen. We komen na een tijdje op de punt van het rustige water. Hier gaat de zee over in de open oceaan. De golfen worden hoog, maar de speedboot dobbert er lekker overheen. De walvissen zijn nu ook op de grote zee en dat lijken ze maar al te fijn vinden. Plots spring te kleine uit het water om met een flinke plons neer te komen, het schouwspel begint... Moeder en haar kalfje beginnen aan een ware show. Om en om springen ze uit het water, tientallen keren. Het is bizar, ongelofelijk.... Wel meer dan 100x laten ze zich kletteren in het water. Na enige tijd vallen ze vlak voor de punt van de boot neer. Het is echt bizar om dit mee te maken. De foto's zijn ook werkelijk fenomenaal. Het gevoel dat wij krijgen is niet te beschrijven, we voelen ons echt gelukkig, het is magisch. Na een half uur verteld de schipper dat we gaan af haken. Moeder en kalf springen er nog steeds lekker op los. We varen terug richting het kalme water. Nog bijkomend van wat we hebben gezien, worden we begeleid door een groep dolfijnen die zich om de boot vormen en springen, supermooi. Aan het einde van de tour bedanken we de schipper, we beloven hem de mooie foto's die wij hebben gemaakt, door te sturen. Vol van de middag keren we terug naar de camping. Daar maken we het blog af :-).

Weer een week vol spectaculaire herinneringen, we genieten! Cya next week?

1. Mariëtte:
    17 november 2018
    Hey mates,
    Wat een prachtige foto's: enorm genieten! En inderdaad: wat komen jullie vaak aardige mensen tegen! Hartstikke leuk om te lezen, te zien en die 🦈 mogen ze daar houden😄! Groetjes van Mariëtte
  2. Moon:
    22 november 2018
    Spectaculair weer ! Wat een mooi verhaal ondersteund door mooie foto's ! Wouw ik zat er weer helemaal in. Wat een mooie onvergetelijke reis maken jullie weer! GENIET !! kusss