Week 2

10 november 2018 - Denham, Australië

Hoi allemaal,

Maandag wandelen we richting het centrum om te kijken wat de mogelijkheden zijn voor snorkeltours. We doen eerst wat boodschappen. Al snel blijkt dat de tours stil liggen door de wind. Na een bezoekje aan het visitor centrum blijkt dat er woensdag nog plek is om mee te gaan op een tour. Na enig overleg en reviews van de tour, boekt Mich een tour voor woensdag. Het is één van de verjaardags cadeaus voor Bren, leuk! Verder besluiten we een dagje rustig aan te doen. De camping heeft een klein zwembad waar we de middag spenderen. Morgen willen we weer wat gaan doen.

Dinsdag, Melbourne Cup day. Een hele sensatie in Australië. In Melbourne wordt de belangrijkste paardenrace van het jaar gehouden. In de staat Victoria krijgen de mensen zelfs een vrije dag. Je kunt de sfeer een beetje vergelijken met Koningsdag. We kijken in een lokale kroeg de race. (De race zelf duurt maar 1 uur). Het is erg leuk om de sfeer te proeven. Na de race rijden een stuk richting het noorden. Daar willen we naar een mooi strand toe. Onderweg komen we eerst een dingo (wilde hond) tegen. We schieten snel een foto en rijden weer door. We rijden het national park in en maken een tussenstop om te plassen. Voor ons ligt een schitterende baai waar niemand is, we genieten even van het uitzicht. Een stukje verder komen we bij het strand waar we heen wilden. Het heet turquoise bay. En wat je van die naam verwacht, is er ook daadwerkelijk. We leggen onze handdoekjes neer en gaan snorkelen. Door de scherpe harde wind is het wel echt koud. Na een paar minuten spot Mich een schildpad. Het blijft super mooi om die te zien zwemmen. We snorkelen nog even langs het mooie rif en maken daarna nog wat fotos van de baai. Het is vrij rustig en er hangt een ontspannen sfeer. Aan het einde van de middag rijden we terug naar de camping en pakken we de spullen voor morgen.

Woensdag gaat het wekkertje vroeg, snorkeltour! Na het ontbijt worden we opgehaald door een busje. We passen onze snorkel spullen en wetsuits en stappen daarna de boot op. Een mooie grote boot. We varen de haven uit en na circa 5 minuten roept de schipper: whales! We kijken naar de voorkant van de boot. Een flinke bultrug springt net boven het water uit, om met een enorme plons weer onder water te zakken, wauw! De walvis laat zich nog een aantal keer zien, waarna we door moeten naar de Murion Islands. Het water is fris, maar met wetsuit goed te doen. We zwemmen over het rif als Mich opeens een kleine rifhaai spot. Hij zit op circa 5 meter diepte. We krijgen een halve minuut om hem te bekijken als hij weer onder het rif zwemt. We komen ook nog schildpadden tegen. Het koraal is erg mooi en het zicht is prima. Na de eerste snorkel sessie verplaatst de boot. Onderweg worden we gegroet door een paar dolfijnen, super leuk. We maken nog een paar snorkel stopts en zien een hoop mooi onderwater leven. Na de lunch varen we rustig terug richting de haven. Onderweg ziet de schipper manta roggen. We zien de mantas naar het oppervlakte komen vanaf de boot. Als tapijtjes 'vliegen' ze door het water, supergaaf. Even later meldt een nieuwe bultrug walvis zich. Naast de bultrug zwemt ook een enorme manta. De manta zwemt nog even onder de punt van de boot door en verdwijnt dan uit zicht. Wat een hoop mooie dingen hebben we onderweg gezien!! Als we terug op de camping zijn, zijn we supermoe. Een volle dag snorkelen en alle indrukken op doen, is best zwaar. Bren wil eigenlijk nog eens met manta roggen zwemmen, iets wat we eerder op Bali hebben gedaan. We besluiten een nieuwe snorkel tour te boeken, voor morgen. We moeten wel heel vroeg op, 160km rijden, om vervolgens de hele dag te snorkelen. Het is morgen Bren haar verjaardag, dus we doen het gewoon..

Donderdag, Bren is jarig! De wekker gaat al voor 6 uur. We pakken alles in en vertrekken. Onderweg eten we een broodje. We rijden terug naar Coral Bay, waar we in ons vorige blog over schreven. We worden vriendelijk ontvangen door de medewerkers en stappen om 9 uur aan boord. Het is fris en bewolkt. Na een kleine 20 minuten komen we bij de eerste snorkel spot. We springen het water in en blijven even hangen, het is ijskoud, haha. Wanneer we onder water kijken is de kou snel vergeten. Het zicht is ongelofelijk, het rif is bizar mooi, wauw. We hebben beide in ons leven al heel wat uren gesnorkeld, in diverse landen, maar het rif dat onder ons ligt, is niet te beschrijven. We snorkelen via een smalle doorgang naar een plekje verderop. Om ons heen is het een groot aquarium. Het zijn een soort koraaltuinen, het is zo mooi! Wanneer we een paar minuten verder zijn, begint een nog mooier spektakel. Onder ons verschijnen 7-8 rifhaaien. Het zijn grijze rifhaaien van circa 1.30 -1.50m lang. Wat zien ze er mooi uit! We laten ons vertellen dat de rifhaaien hier komen om zich schoon te laten maken. Boven een stuk specifiek koraal zwemmen de haaien heen en weer, de bek gaat open en vervolgens zwemmen er allemaal kleine visjes naar binnen, die de haai schoon maken. Wat is dit gaaf om te zien... Na enige tijd krijgen we groen licht om naar beneden te duiken. We zwemmen naar de haaien tot armlengte afstand, wow! Nog aan het bijkomen van de indrukken, zwemmen we even later terug naar de boot. We bezoeken die dag nog 3 andere snorkel plekken. Alle plekken die we aan doen zijn stuk voor stuk enorm bijzonder. We weten niet waar we kijken moeten. we komen weer bizar mooie dingen tegen. Prachtige koraaltuinen, vissen in alle kleuren en slapende schildpadden die zich lekker laten fotograferen. Aan het einde van de trip zijn we moe van alle indrukken. We bedanken de crew en rijden dan naar onze overnachtingsplek. We genieten daar van een mooie zonsondergang en gaan dan gauw slapen.

Vrijdag weer optijd wakker. We hebben vandaag een lange rijdag voor de boeg. We rijden die dag circa 550-600km en maken nog een lange boodschappen stop tussendoor. We rijden door naar het plaatsje Denham. Dit ligt in shark bay. Morgen willen we een nationaal park in waar je alleen met een 4x4 auto in kan. We komen bij een camping met zwembad. We koelen heerlijk af en plannen de dag van morgen.

Zaterdag hebben we in de ochtend een klein regenbuitje. Wanneer deze weg trekt laat de zon zich weer volop zien. We rijden aan het eind van de ochtend richting het park. We laten de bandenspanning zakken en zetten de auto in de 4x4 mode. Eindelijk weer 4x4 in het mulle zand! We rijden eerst naar een prachtig lagoon waar we een stop maken en genieten van het uitzicht. Hierna rijden we door naar het noorden van het park. Hier komen we uit bij een baai met een uitzicht punt. Vanaf het punt sta je hoog boven de baai en kun je beneden alles in het water zien zwemmen. Het uitzicht is adembenemend. Wat we allemaal onder ons door zien zwemmen, nog mooier. We zien manta roggen, pijlstaartroggen, eagle roggen, schildpadden en dan... zeekoeien!! Wauwww. Een enorme zeekoe blijft lang onder ons hangen, we schieten prachtige foto's. Plots duikt er een grote haai op, die ook lekker rustig langs zwemt. Alle dieren zwemmen door elkaar. We beseffen ons dat het spektakel onder ons, uniek is. Het is erg rustig, je kunt de baai alleen met een goede 4x4 bereiken. Daarnaast kun je hier ook niet zwemmen. Het geeft de natuur de rust die het verdiend. We eten onze lunch op en blijven dan hangen. We staren 2 uur lang naar alles onder ons. We beslissen dat dit één van de mooiste plekken in Australië is, kan het nog beter? Vol van de indrukken laten we de baai achter ons en rijden naar de uitgang van het park. Totaal hebben we 120km offroad gescheurd, heerlijk! We rijden terug naar de camping en zoeken daar de foto's uit. Een weekje vol met bizarre indrukken, waar we niet over uitgepraat raken....

Volgende week zijn we er weer!

1. Moon:
    10 november 2018
    Woow wat is dit genieten van een afstand! Geweldig wat jullie mee maken en zien.Als ik jullie blog zo lees zijn er bepaalde dingen al zo normaal voor jullie. De vorige keer kon ik nog lezen hoe verwonderd jullie waren dat je beter op bepaalde plekken met minder druk op de banden kon rijden , Nu is dat voor jullie van zelf van sprekend. Maar wat een mooie plekken bezoeken jullie weer. Ik heb zo'n vermoeden dat het koraal er in het echt veel mooier van kleur uitziet dan wij nu te zien krijgen op de foto's. Ik blijf het zeggen "zondagskinderen"! Geniet maar goed van dit avontuur. Dikkekus
  2. Rian:
    Echt zo bizar en wat een wonderschoon zeg!!!! Echt WAUW
  3. Veronique:
    10 november 2018
    Wat een mooi verslag, leuk om te lezen en wat een prachtige foto’s 😍🐬🐋🐢🦈😍nog heel veel plezier 🙋🏼
  4. Ilse:
    13 november 2018
    Super leuk om te zien wat jullie zoal meemaken en zien🤩!!!Geniet💏